Dostępność
Dostępność dotyczy nas wszystkich, jest to prawo każdego pracownika, studenta i doktoranta do pełnego uczestnictwa w życiu społeczności akademickiej. Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach wypełniając ustawowe obowiązki zobligowany jest do zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie:
- dostępności architektonicznej
- dostępności cyfrowej
- dostępności informacyjno – komunikacyjnej.
Pamiętajmy, że każdy z nas należący do społeczności akademickiej poprzez swoje działania przyczynia się do zapewniania dostępności dla pozostałych. Dlatego planując konferencję zadbaj o dostępną salę, zapytaj o szczególne potrzeby uczestników wydarzenia; opracowując dokumenty, pisma zadbaj o ich dostępność cyfrową. Szczegółowe i pomocne informacje znajdziesz w materiałach szkoleniowych zamieszczonych niżej.
Zapraszamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi oferowanego wsparcia dla pracowników UJK:
- usługa dostosowania materiałów dydaktycznych na zajęcia dla studentów z dysfunkcją wzroku. Zamówienie na usługę można złożyć osobiście lub za pomocą poczty elektronicznej. Termin przekazania materiałów nie może być krótszy niż na 7 dni roboczych przed zajęciami. Opracowaniu podlegają materiały dydaktyczne, testy, egzaminy w czarnym druku, poprawnie rozpoznawane przez oprogramowanie OCR. Czas realizacji zamówienia uzależniony jest od objętości danej pozycji i ilości zamówień aktualnie realizowanych. W sprawie sposobu zlecenia adaptacji prosimy o kontakt z Centrum adaptacji materiałów dydaktycznych – ul. Śląska 15, parter pokój numer 1 (Dom Studenta „Melodia”- link do mapy) telefon 41 349 78 87, mail sebastian.grabek@ujk.edu.pl.
- Centrum Wsparcia prowadzi podstawowe szkolenia dla nowo zatrudnionych pracowników kadry administracyjnej i dydaktycznej z zakresu zapewniania dostępności przestrzeni akademickiej dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami. W celu umówienia terminu prosimy o kontakt pod numerem telefonu 41 349 77 88 lub 41 349 78 78.
-
pracownicy UJK mają możliwość wzięcia udziału w wizytach studyjnych współorganizowanych przez Centrum. Celem wizyt jest zapoznanie się z możliwościami wsparcia oferowanego przez jednostki do spraw zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w innych uczelniach. Takie wizyty przedstawicieli innych uczelni odbywają się również w Centrum Wsparcia. Informacje o miejscach i terminach zamieszczane są na bieżąco w zakładce aktualności.
Materiały szkoleniowe w formie spakowanych prezentacji multimedialnych, dotyczące dostępności i tematyki niepełnosprawności w podziale na:
- Administracja i Zarzadzanie- 6 modułów– plik ZIP.
- Dydaktycy i Lektorzy- 6 modułów – plik ZIP.
Przydatne linki:
- Wskazówki dostępnościowe – plik PDF.
- Tworzenie tekstów alternatywne do grafik i fotografii na stronach WWW– plik PDF.
- Tworzenie dostępnych dokumentów elektronicznych – link do bazy wiedzy na stronie Utilitia.
- Tworzenie dostępnych plików PDF i weryfikacja dostępności (Acrobat Pro)
- PAC- Narzędzie do sprawdzania dostępności plików PDF
- Analizator kontrastu kolorów (CCA)
- Dodawanie napisów do filmu– w serwisie internetowym YouTube.
- Bilet dostępu– Praktyczne porady o organizacji dostępnych wydarzeń na Uniwersytecie Jagiellońskim -plik PDF.
- Studenci niewidomi i słabowidzący – poradnik dla wyższych uczelni: Vademecum adaptacji materiałów informacyjnych (Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego)- plik PDF.
- „Dostępne środy”– cykliczne szkolenia dotyczące dostępności cyfrowej, organizowane przez Wydział Dostępności Cyfrowej (Centrum GovTech– międzyresortową jednostkę w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów)
- Podstawy dostępności cyfrowej (strona Gov.pl)
Zarządzenia:
Data publikacji: 19 marca 2021; Autor: Sebastian Grabek
Liczba odwiedzin dzisiaj: 0 Liczba odwiedzin w sumie: 61